Land Rover Defender a jeho predchodcovia

Land Rover Defender, pôvodne nazývaný Land Rover Ninety a Land Rover One Ten, je už klasický britský off-road so štyrmi poháňanými kolesami vyvinutý v 80-tych rokoch z pôvodnej verzie Land Rover Series, ktorá bola uvedená na autosalóne v Amsterdame v apríli 1948. Jeho výroba bola ukončená po nepretržitých 67 rokoch 29. januára 2016, kedy posledný Land Rover Defender, s číselným označením H166 HUE, zišiel z výrobnej linky.
V januári 2018 bola vydaná špeciálna edícia Defender Works V8 s výkonom 400 koní a benzínovým motorom ako už názov napovedá s usporiadaním válcov do V a celkovým počtom valcov 8.
Model budúcej generácie s kódovým označením L663 bude úplne prepracovaný a predbežne bude mať dva rozmery rázvoru náprav.

rok 1983, značenie One Ten a Ninety
Land Rover s podvozkom na vinutých pružinách bol predstavený v roku 1983 ako “Land Rover One Ten” a v roku 1984 bol pridaný “Land Rover Ninety” – čísla predstavujúce príslušné rázvory náprav v palcoch. Číslo bolo napísané číselne a vozidlá tiež nosili označenie nad mriežkou chladiča, ktoré sa čítali” Land Rover 90 “alebo” Land Rover 110 “.

rok 1989, značenie Defender 90 a 110
V roku 1989 bol model Land Rover tretím modelom značky paralelne s ďalšími dvoma modelmi Discovery a Range Rover. Aby sa zabránilo možnému zmätku, od modelového roku 1991 boli premenované tieto modely na “Defender 90” a “Defender 110” tak aby Land Rover bolo iba označením výrobcu vozidla. Značenie sa vpredu premietlo ako “Defender” pričom na zadnej časti bolo presné označenie “Defender 90” alebo “Defender 110”. Najnovší model, od roku 2007 do roku 2016, stále obsahoval priestor nad radiátorom pre znak, ale ten už bol ako ste si mohli všimnúť prázdny a namiesto toho znak “Land Rover” bol vypísaný cez celú prednú hranu kapoty prostredníctvom veľkých individuálnych 3D písmen, v súlade s modelmi Discovery a Freelander. V zadnej časti bol nový štýl znaku “Defender” s podčiarknutím “swoosh”. Na týchto posledných modeloch nie sú žiadne znaky, ktoré by definovali veľkosť rázvoru daného vozidla, čo však ani nedávalo zmysle, pretože to bolo zjavné pri pohľade zboku (znalci aj na prvý pohľad zozadu).

rok 1989, značenie Defender 130
127-palcový (3,226 mm) rázvor náprav Land Rover 127, dostupný od roku 1985, sa vždy predával s názvom značeným číselne. Po prijatí názvu Defender sa stal “Defenderom 130″, aj keď rázvor náprav zostal nezmenený (127”).

rok 1994, Severoamerická špecifikácia (NAS)
Severoamerická špecifikácia (NAS) Defender 110 predávaná v modelovom roku 1993 priniesla znak nad mriežkou chladiča “Defender”, zatiaľ čo model NAS Defender 90 predávaný v modelových rokoch 1994 až 1997 mal znak “Land Rover” na mriežke chladiča. Defender NAS tiež preniesol zliatinovú tabuľku na zadnú časť v pôvodnom štýle Series s textom “Defender 110” alebo “Defender 90” pod logom Land Rover a jedinečným výrobným číslom sériovej výroby vozidla.

Ako sa Defender stal Defenderom

Výroba modelu, ktorý sa teraz nazýva Defender, začala v roku 1983 ako Land Rover 110, čo odrážalo dĺžku rázvoru náprav 110 palcov (2800 mm). Land Rover 90, s rozmerom 93 palcov (2.362 mm) a Land Rover 127, s rozmerom 127,2 palca (3,226 mm), čoskoro následovali.

Odlíšenie vozidiel od roku 1983 a modifikácie voči predchádzajúcim vozidlám Series III
Celkovo nie je zložité rozlíšiť vozidlá po roku 1983 od Series III. Celková dĺžka kapoty, revidovaná mriežka a montáž vysunutých častí blatníkov nad širšími nápravami sú najvýraznejšie zmeny viditeľné na prvý pohľad. Spočiatku konzervatívne inžinierske oddelenie trvalo na tom, že Land Rover bol dostupný aj s čiastočným systémom pohonu 4WD, ktorý je známym derivátom vyrábaným od roku 1949. Systém čiastočného pohonu sa však nedarilo predávať a od roku 1984 bol preto rýchlo zrušený a ani neskôr už nebol dodávaný.

Modernizácia sa týkala týchto oblastí:

Špirálové pružiny ponúkajú lepšie vlastnosti aj komfort ako listové pruženie
Systém trvalého pohonu všetkých kolies od modelu Range Rover s dvojstupňovou prevodovkou a uzamykateľným stredovým diferenciálom
Modernejší interiér a sedadlá
Vyššie jednodielne čelné sklo
Nová séria postupne výkonnejších a moderných motorov
110 bol uvedený do prevádzky v roku 1983 a 90 nasledoval v roku 1984. Od roku 1984 boli namontované sťahovateľné okná (modely Series a veľmi skoré 110-tky mali posuvné delené okná) a 2,5-litrový naftový motor s výkonom 68 koní (51 kW). Tento bol postavený na predchádzajúcom motore s objemom 2,3 litra, ale mal modernejší systém vstrekovania paliva, ako aj vyšší zdvihový objem. Verzia s nízkou kompresiou 3,5-litrového motora V8 Range Rover zlepšila mala najvyšší výkon, ale aj výrazne vyššiu spotrebu paliva. Táto jednotka bola spočiatku k dispozícii v 110 so štvorstupňovou prevodovkou Range Rover LT95 s integrálnou prevodovkou a vákuovo ovládaným uzáverom diferenciálu, neskôr v spojení s päťstupňovou prevodovkou “Santana”.

V tomto období už bol Land Rover na trhu ako súkromné ​​rekreačné vozidlo. Zatiaľ čo základné verzie 4×4 a dodávkové vozidlá boli ešte stále pracovné vozidlá, ďalšie už boli predávané ako viacúčelové rodinné vozidlá s vylepšeným interiérom a pohodlnejšími sedadlami. Táto zmena sa odrazila v spoločnosti Land Rover, ktorá začala už zavedenú prax v automobilovom priemysle – každým rokom prichádzali zmeny a zlepšenia modelov s cieľom prilákať nových zákazníkov respektíve motivovať existujúcich majiteľov k výmene vozidla. Medzi tieto zmeny patrili rôzne vonkajšie štýlové grafiky, zavedenie nových možností, ako boli rádio-kazetové prehrávače, zliatinové kolesá, systémy, ako aj príslušenstvo, ako boli nosiče, rámy, koše atď. Prechod z listových pružín na vinuté pruženie bol kľúčovou súčasťou úspechu nového modelu. Ponúkal vylepšenú schopnosť v teréne, vyššiu nosnosť, lepšiu ovládateľnosť a výrazne vyšší komfort samotnej jazdy.

Land Rover 127

Land Rover zaviedol od roku 1983 do tretice vozidlo s rozmerom rázvoru náprav 127,2 palca (3,226 mm), ktoré bolo navrhnuté tak, aby vyhovovalo väčším a ťažším zaťaženiam ako typ 110. Tzv. “Land Rover 127” určené na ťažšie pracovné, ako aj vojenské využitie. V štandardnej podobe je to štvordverový šesťmiestny off-road, pozostávajúci z prednej polovice z klasickej kabínovej 4 dverovej 110 a zadnou časťou vysokokapacitnej 110 (typ High Capacity – HCPU). Logika spočívala v tom, že to umožnilo pracovnému tímu aj jeho vybaveniu prípadne materiálu, aby sa prepravovalo v jednom vozidle spolu. Táto 127 mala užitočné zaťaženie vyše 1,4 tony, v porovnaní s 1,03 tony užitočného zaťaženia 110 a 0,6 tony u modelu 90.

Model Land Rover 127 bol vyrábaný na špeciálnej výrobnej linke a všetko začínalo ako 110 4 dverový podvozok. Ten bol potom rozrezaný na dva kusy a 43 palcové medzikusy (432 mm) ďalšej dĺžky podvozku boli privarené predtým, než boli dve pôvodné polovičky zvarené dokopy. Tieto modely nedostali svoje vlastné vyhradené označenie ako ostatné dva modely, namiesto toho použili rovnaké znaky kovovej mriežky, ako sa použili na modeloch Series III 109 V8, kde bolo označenie “Land-Rover”. 127 bol bežným základom pre prechod na špecializované použitie, ako sú mobilné dielne, sanitné vozidlá, požiarne vozidlá a nákladné plošiny. V Južnej Afrike Land Rover ponúkal aj verziu 127 so sedadlami pre 15 osôb. Takisto bola verzia ponúkaná ako holý podvozok, len s prednou časťou karosérie a deliacou stenou, pre ľahkú konverziu na špeciálne verzie.

Aké zmeny sú na Pume oproti starším modelom (od roku 2007)

20181101_131110

Na jar roku 2007 došlo k sérii zmien Defendera, z ktorých väčšina bola vykonaná s cieľom splniť emisné a bezpečnostné predpisy. V podstate sa zmeny dotkli celého vozidla a vznikla verzia, ktorá z praktického pohľadu a univerzálneho využitia získavala najviac bodov u zákazníkov zameraných na univerzálnosť použitia. V prvom rade bolo pozitívnou zmenou použitie 6 stupňovej prevodovky vhodnejšej na jazdy pri vyššej rýchlosti, ale zároveň aj systém vykurovania a klimatizácie vozidla bol výrazne účinnejší hlavne pri jazdách v zimných podmienkach.  Antikorózna ochrana sa zlepšila a napríklad také dvere prestali trpieť koróziou na rozhraní ocele a hliníka… Negatívnou zmenou bolo vypustenie 9 miestnej verzie a zavedenie 7 miest kvôli legislatíve. Toľko prakticky pohľad. Fakty uvediem nižšie…

Mechanika vozidla

Najväčšou mechanickou zmenou bola hnacia jednotka a prevodovka. Motor Td5 bol nahradený motorom DuraTorq spoločnosti Ford (motor Puma), ktorý bol postavený v továrni v Dagenhamu, čím sa stal Td5 posledným motorom Land Rover, ktorý bol vyrábaný v továrni v Solihull. Zvolený motor bol z rodiny ZSD, čo je verzia 2,4-litrovej štvorvalcovej jednotky, ktorá sa tiež používa vo veľmi úspešnom rade Ford Transit. Systém mazania a konštrukcie motora bol prispôsobený na použitie vo vlhkých a prašných podmienkach a udržiaval mazanie funkčné aj pri extrémnych uhloch v teréne. Úroveň výkonu zostáva rovnaká pri 122 k (91 kW), ale s nižšou špičkou výkonu pre ťažné účely aj lepšie zrýchlenie vozidla. Výkon krútiaceho momentu vzrástol z 300 Nm na 359 Nm vďaka namontovaniu turbodúchadla s premenlivou geometriou lopatiek. Tým motor dodáva vyšší krútiaci moment než Td5, od 1500 ot/min do 2000 ot/min. Motor je spojený s novou šesťstupňovou prevodovkou. Prvý prevodový stupeň je nižší než predchádzajúca prevodovka pre lepšie ovládanie pri nízkych otáčkach, zatiaľ čo najvyššia šiesta rýchlosť je určená na zníženie hluku a spotreby paliva pri vysokých rýchlostiach pri jazdách po asfaltových komunikáciach.

Interiér a súvislosti

20181101_140357

Ďalšie veľké zmeny boli v interiéri. Usporiadanie palubnej dosky originálu 110 od roku 1983 (ktoré bolo zase veľmi podobné tomu, ktoré bolo použité na Series III od roku 1971) bolo nahradené prístrojovou doskou s plnou šírkou a rôznymi ukazovateľmi. Prístroje pochádzajú z Discovery 3 a niektoré stredové panely pochádzajú z Ford Transit. Zatiaľ čo niektoré interiérové ​​prvky z časti britského Leylandu – z ktorých niektoré sa datujú do sedemdesiatych rokov 20. storočia – boli nakoniec upustené, prístroje zo stĺpika riadenia (pochádzajúce z Mk.1 Austin Metro) ako aj spínač zapaľovania (z prístavu Morris) z predchádzajúceho interiéru zostali. Nový vykurovací a ventilačný systém zlepšil výkon odhmlievania a vykurovania čo bol pomerne najvýraznejší vplyv na praktické používanie vozidla.

Iné zmeny interiéru boli v usporiadaní sedadiel. Legislatíva z Európskej únie vylučuje sedadlá smerujúce smerom dovnútra (sedenie bokom), ktoré sa používajú v zadnej časti predchádzajúcich vozidiel Land Rover. Defender 2007 nahradil štyri sedadlá smerujúce dovnútra dvoma sedadlami smerujúcimi dopredu. Tým sa Defender 90 stal štvormiestnym vozidlom (zníženým zo šiestich alebo siedmich) a Defender 110 sedemmiestny (znížený z deviatich miest). Tým sa Defender dostal do súladu so svojimi konkurentmi, ktorí toto rozmiestnenie používali už mnoho rokov. Nový model bol predstavený na šasi 110 – “utility”. Toto bola päťdverová karoséria, ale najzadnejšie sedadlá boli odobraté a zadné bočné panely zostali bez okien a vyrábalo sa päťdverové vozidlo so zaisteným nákladom.

Exteriér vozidla

20181101_132346

Jediné vonkajšie konštrukčné úpravy boli menšie zmeny detailov. Kapota bola pretvorená lisovaným výbežkom, aby nový, vyšší motor mohol zapadnúť do pozície motora pri dodržiavaní bezpečnostných predpisov pre chodcov (vypuklina kapoty smerom hore). Tým sa tiež vyhlo potrebe prepracovať vaňu motora kvôli umiestneniu nápravy. Nová palubná doska a systém vetrania si vyžadovali odstránenie výrazných ventilačných klapiek pod čelným sklom, ktoré boli od 50. rokov minulého storočia charakteristické pre staršie úžitkové modely Land Rover. Zatiaľ čo boli klapky vypustené, lisovanie priedelov zostalo rovnaké, takže obrysy, kde by boli pôvodné klapky, sú stále prítomné. Dvere pre cestujúcich a zadné nakladanie boli prepracované tak, aby sa znížila korózia a galvanická reakcia medzi hliníkom a oceľovým plechom. Všetky ostatné panely si zachovali rovnaký tvar a štýl, ktorý nadšenci považujú za “ikonický”.

Zmeny od roku 2012
Hlavnou zmenou pre modely v roku 2012 bola inštalácia iného motora od radu motorov Ford Duratorq. Ford rozhodol z dôvodov nákladov nezmeniť 2,4-litrový motor, ktorý bol zavedený v roku 2007, aby splnil budúce emisné normy Euro V, a preto bol motor nahradený motorom ZSD-422, v podstate 2.2-litrovým variantom toho istého motora. Hoci objem znížili, tak jednotke zostali nezmenené výkony a krútiace momenty a bola použitá rovnaká šesťstupňová prevodovka. Motor prvýkrát obsahoval filtrovanie tuhých častíc na Defendri.

Soft-top verzia

Jedinou ďalšou zmenou bolo opätovné zavedenie strechy typu “soft-top” na bežný trh. To bola populárna voľba pre Land Rover Series, ale zavedením Defender bol odsunutý iba na špeciálnych zákazníkov a armádnych kupujúcich. Land Rover uviedol, že táto možnosť bola vrátená späť vďaka spätnej väzbe od zákazníkov. Posledný Defender, soft-top “90”, odišiel z výrobnej linky Solihull v piatok 29. januára 2016 o 9:22.

Budúcnosť po roku 2016

Viaceré zdroje informujú, že nahradenie Defendera má byť spustené v roku 2018/2019. Zhodou okolnosti fabrika Land Rover / Jaguar bola postavená na Slovensku a výroba Defendera je plánovaná práve u nás na Slovensku…

2020-Land-Rover-Defender